meditaties
ADEM IS BEWUSTZIJN - ANAPANASATI-SOETRA Thich Nhat Hanh Volgens de overlevering herhaalde Sakyamuni Boeddha tijdens een verblijf in het Oostelijke Park te Savatthi (nu Sravasti in noordoostelijk Uttar Pradesh) zijn lering over de weg van de volkomen bewuste ademhaling die later als het Anapanasati-soetra in de Pali-canon werd opgenomen. Deze tekst uit de vroegste periode van het boeddhisme is mindfulness avant la lettre. In zijn vertaling ‘Adem is bewustzijn’ behandelt Thich Nhat Hanh de 16 ademhalingsoefingen die - mits ijverige beoefening - tot wijsheid en bevrijding leiden. Ik maakte deze pagina als persoonlijk hulpmiddel. In de eerste vier oefeningen is alleen de ademhaling het voorwerp van aandacht zodat geest, adem en lichaam tot rust komen. 1 Ik adem lang in en ik weet dat ik lang inadem. Ik adem lang uit en ik weet dat ik lang uitadem. 2 Ik adem kort in en ik weet dat ik kort inadem. Ik adem kort uit en ik weet dat ik kort uitadem. 3 Ik adem in en ben me bewust van mijn hele lichaam. Ik adem uit en ben me bewust van mijn hele lichaam.. 4 Ik adem in en breng mijn hele lichaam tot rust. Ik adem uit en breng mijn hele lichaam tot rust. De vijfde oefening brengt ons in contact met onze gevoelens van vreugde, vrede en geluk, en alle gevoelens en waarnemingen die opkomen uit geest en lichaam. 5 Ik adem in en voel me vreugdevol. Ik adem uit en voel me vreugdevol. 6 Ik adem in en voel me gelukkig. Ik adem uit en voel me gelukkig. 7 Ik adem in en ben me bewust van mijn mentale formaties. Ik adem uit en ben me bewust van mijn mentale formaties. 8 Ik adem in en kalmeer mijn mentale formaties. Ik adem uit en kalmeer mijn mentale formaties. De negende tot en met de twaalfde oefening omvat alle functies van de geest. Dat betekent ook bewustzijn, onderscheiding en overdenking. 9 Ik adem in en ben me bewust van mijn geest. Ik adem uit en ben me bewust van mijn geest. 10 Ik adem in en maak mijn geest gelukkig. Ik adem uit en maak mijn geest gelukkig. 11 Ik adem in en concentreer mijn geest. Ik adem uit en concentreer mijn geest. 12 Ik adem in en maak mijn geest vrij. Ik adem uit en maak mijn geest vrij. De geest kan niet worden gescheiden van zijn object, bewustzijn is altijd bewustzijn van iets. Al deze objecten worden dharma’s genoemd en zijn opgenomen in het proces van ontstaan en vergaan. Dit alles los kunnen laten is op zich al bevrijd zijn. 13 Ik adem in en observeer de vergankelijkheid van alle Dharma’s. Ik adem uit en observeer de vergankelijkheid van alle Dharma’s. 14 Ik adem in en observeer het verdwijnen van begeerte. Ik adem uit en observeer het verdwijnen van begeerte. 15 Ik adem in en observeer de natuur van geen-geboorte en geen-dood van alle verschijnselen. Ik adem uit en observeer de natuur van geen- geboorte en geen-dood van alle verschijnselen. 16 Ik adem in en observeer loslaten. Ik adem uit en observeer loslaten. Op die manier worden inhouden en gadeslaan één. De volledig bewuste ademhaling zal lonend en van groot voordeel zijn als zij ontwikkeld en voortdurend wordt geoefend volgens deze instructies. . Voor wie met de oefeningen begint is het tellen van de ademhaling een uitstekend hulpmiddel. Eén bij in- en uitademing, twee bij in- en uitademing en zo tot tien en herhalend. Bij de eerste twee oefeningen kan men zich eventueel op de neusvleugels, maar niet op de lucht die ons lichaam binnenkomt, concentreren. Daarna richten we de ademhaling op het hele lichaam zodat alle onderscheid wegvalt. In onderstaande Engelstalige video geeft Thich Nath Hahn een introductie in de oefeningen gevolgd door een op de Ananpanasati-soetra begeleide meditatie van Makkhawitee.nl (nu Inner Mind Insitute https://www.facebook.com/innermindinstitute.nl/?ref=page_internal) Asoka (90-5670-035-9)
HSP
sto
HSP
anapanasati-soetra
   © hetstillepand.be (2021-2022)
Thich Nhat Hanh
Deze Plum Village video is een uittreksel van het Mindfulness Retreat for Educators First Talk, August 12, 2013 https://www.youtube.com/