Frits Schetsken

Kunstschatkist

Toermalijn

Bollebooswicht

Kunstschuimer

Kunstspotter

STELLA LAURENT (1915-2004)

Tournai / Doornik

Stella Laurent is geboren in 1915, dus tijdens de Eerste Wereldoorlog, wellicht de reden dat er geen geboorteplaats bekend is. Later wordt zij lerares beeldhouwen aan de Doornikse Academie van Schone Kunsten en sinds 1939 is Stella lid van de Cercle Artistique de Tournai, waar ze haar werk ook exposeert.

Daarnaast maakt Stella Laurent ook deel uit van de Groupe Tournai, een kunstenaarsgroep waartoe verder Louis Deltour, Jean-Claude Brichart en Jean-Louis Pion behoren. Wanneer zij in 1971 zouden deelnemen aan een tentoonstelling van hedendaagse Doornikse kunstenaars in de Cercle Artistique de Tournai, trekken zij hun inzendingen op 12 november van dat jaar terug omdat ze van mening zijn dat de Cercle teveel nadruk legt op vernieuwing, zonder daarbij naar de inhoudelijke kwaliteit te kijken. Bovendien is de Groupe Tournai ook maatschappelijk geëngageerd en vindt het niet kunnen dat kunst niet de ontwikkelingen binnen de samenleving weerspiegelt.

De kunst van Stella Laurent is op diverse plaatsen in het Doornikse stadsbeeld present. Zo is er de grote met twee bokkoppen versierde stenen vaas op de Pont-à-Pontbrug, de negen bas-reliëfs op de gevel van het Institut Notre-Dame - de Doornikse broederschool - die de diverse schoolvakken voorstellen: muziek met een partituur en een metronoom; twee kegels voor de gymnastiek; vijf vormen als wereldkaart die de aardrijkskunde weergeven; vier bloemen op een rij voor de botanica; schrijven met een inktpot, de kroontjespen en de blaker; rekenen dankzij het telraam en kubussen; het geloof dat uitgebeeld wordt met de Latijnse woorden ‘signum fidei’ en een stralende vijfhoek; het ABC van het lezen met drie boeken of schriften, waarvan er eentje openligt op de linker pagina met de hoofdletters A B C D. Elke steen draagt het initiaal S L.

In de Rue des Maux 26 in Doornik wordt de gevel van het Maison des Syndiqués (Vakbondshuis) geritmeerd door torens met kantelen en leliebloemen en door drie cirkelvormige stukken Franse steen die samen de buste van twee jonge meisjes en één jonge man vormen die aan het lezen zijn. Deze drie bas-reliëfs zijn het werk van Stella Laurent en verbeelden de vroegere bibliotheek van het Volkshuis.

Bekender is haar herschepping van de vier beelden tegen de hoeken van het Doornikse belfort, waaraan ze tussen 1948 en 1952 heeft gewerkt. Deze figuren zijn nu voorgesteld als burgers van de stad, die hier de wacht houden.

Na de Tweede Wereldoorlog bestellen heel wat Doorniknaars bij Stella Laurent bas-reliëfs, die in de gevels van handelszaken en privéwoningen worden ingewerkt. Zij betekenen een kwalitatieve meerwaarde voor de wijk. Vaak staat Stella’s werk daarbij in verband met de wijknaam, de geschiedenis van de wijk en de bestemming van het gebouw. Sommige bas-reliëfs hebben hun betekenis behouden, anderen herinneren vandaag aan oude gebruiken.

En dan is er nog het hoofd van een reus, een der deelnemers aan de Quatre Cortèges (Vier Stoeten). Een evenement dat zijn prille start vindt in 1932, wanneer Edouard Tréhoux voor de braderie van de Rue de Puits-l’Eau een reus maakt, die hij Koningin Doornik doopt. Hij en zijn gezinsleden en vrienden richten nadien een comité op dat het volgende jaar met zeven reuzen zijn opwachting maakt. Die reuzen beelden figuren uit die een belangrijke rol hebben gespeeld in de stadsgeschiedenis, zoals Childeric, Lodewijk XIV, Christine de Lalaing, Sarragos en Lodewijk XVIII. Telkens op de tweede zondag van juni gaat voortaan een stoet uit, die vanuit een van de wijken naar de Grand’ Place trekt. Na de Tweede Wereldoorlog wordt dit evenement georganiseerd door Les Amis de Tournai. Voor deze stoet heeft Stella Laurent in maart 1984 voor de Saint-Piatwijk de reuzin Gramère Cucu gemaakt, gebaseerd op de historische figuur van Germaine Dupret.

Niet alle gebouwen waarop of waarin werkstukken van Stella Laurent aanwezig waren hebben de vooruitgang doorstaan. Zo was er het Saint-Georgesziekenhuis aan de Quai Saint-Brice waar bas-reliëfs en een monumentaal kruisbeeld van Stella hingen, die nog tijdens de sloop zijn gered. Ook enkele medaillons en draken die ooit de toegang tot het Verte-feuillepark in de randgemeente Rumillies sierden, zijn bij de herbestemming van het terrein gedemonteerd en bleven bewaard. Inmiddels moeten we het ook doen met de herinnering aan deze dichtbij het volk staande kunstenares, want Stella Laurent is in Doornik overleden op 7 januari 2004.   


Oeuvre (onvolledig):

1952

Communiers (burgers van Doornik), steen.

Belfort, Grand’Place / Rue des Chapeliers, Tournai.

1984

Gramère Cucu, folkloristische reus.

Quartier Saint-Piat, Tournai.

????

Borstbeeld koning Albert I, brons.

Plantsoen Avenue Leray, Tournai.

????

Reliëf koningin Elisabeth, brons.

Place Crombez, Tournai.

????

Fontein, hardsteen.

Place Crombez, Tournai.

????

Plaquette Walter Ravez, conservator folkloremuseum Doorniks Huis.

Place Walter Ravez, Tournai. (zoek op Google: Réduit des Sions)

????

Urnen met bokkenkoppen, brons.

Pont-à-Pont (brug), Tournai.

????

Negen basreliëfs boven de ramen van het gelijkvloers.

Institut Notre-Dame, Rue du Four-Chapitre 3, Tournai.

????

Geveldecoratie.

Maison des Syndiqués, Rue des Maux 26, Tournai.

????

Vrouw die haar kapsel verzorgt.

Musée des Beaux-Arts, Enclos Saint-Martin 3, Tournai.

????

Medaillons en draken – gedemonteerd.

Vroegere hoofdingang Verte-feuillepark, Tournai-Rumillies.

????

Bas-reliëfs en Christus aan het kruis – gedemonteerd.

Voormalig Hôpital Saint-Georges, Quai Saint-Brice, Tournai.

????

Borstbeeld van een man, gepatineerd brons op marmeren voetstuk.

Privébezit.