Frits Schetsken

Kunstschatkist

Toermalijn

Bollebooswicht

Kunstschuimer

Kunstspotter

Dendermonde

PETER ROGIERS (1967-   )

Als op 15 juni 1967 Peter Rogiers in Antwerpen ter wereld komt, laat niets vermoeden dat hij vanaf begin jaren 1990 tot de beloftevolle Belgische beeldende kunstenaars zou worden gerekend. Hij volgt technisch onderwijs en werkt enige jaren in een technisch beroep, met hooguit een fascinatie voor USA-underground comics buiten de werkuren. Dan kiest hij op z’n 21ste voor een kunstopleiding: de grafische afdeling van de hogere leergangen aan het Brusselse Sint-Lukasinstituut. Hij volgt er tussen 1988 en 1992 les met als doel striptekenaar te worden. Tijdens die vier jaar verbreedt zich dat idee en Peter gaat van 1994 tot 1996 in Maastricht les volgen aan de Jan Van Eyckacademie. Daar stelt hij zijn eerste werken tentoon.


Rogiers gebruikt piepschuim, polyester en inox. Liever kunstmatig geproduceerde materialen dan natuurlijke, zodat zijn creaties meteen verder van de traditie staan, alhoewel hij daar wel van vertrekt. Het is een wat rebelse manier van werken, die bij een eerste confrontatie wat verwarring schept.


De Antwerpse galeriehoudster Annette De Keyser geeft Rogiers in 1995 een solotentoonstelling. Daar laat Peter een danseresje zien dat duidelijk geïnspireerd is op het werk van Edgar Degas, de Franse schilder-beeldhouwer die bekend is geworden door zijn balletmeisjes. Maar Rogiers gebruikt polyester en dierenhuid in zijn creatie en verdraait de houding van zijn danseresje, wat de referentie naar Degas weer een aparte twist geeft.


Daarna past Peter Rogiers de techniek van het perspectief toe op sculpturen, die dan bijna fotografisch worden opgebouwd vanuit één gezichtshoek, waarbij de ledematen en lichamen zeer uitgerekt worden en perspectivisch vertekend. De hoofden lijken daarbij dicht bij de lens te hebben gestaan, wat in ballonhoofden resulteert. Kunstenaars als Francis Bacon en Franz West vormen inspiratiebronnen en ook verwijzingen naar Pablo Picasso zijn herkenbaar.


Wanneer kunstcritici Rogiers het etiket postmoderne ironiserende beeldhouwkunst opkleven, reageert hij daarop door in 1997 abstracte constructies aan de wanden van het M KHA in Antwerpen te hangen en daarbij een onbegrijpelijke toelichting te verstrekken in de catalogus.


Gifgroene, vuurrode en knalgele polystyreenbeelden lijken in 1999 in de Brusselse galerie van Xavier Hufkens enorm zwaar, maar zijn in feite bijna gewichtloos door het gebruikte fragiele materiaal.

Voor een latere expo gaat Rogiers terug naar een Romeinse wasschilderkunst waarbij kleuren worden ingebrand. Peter schraapt echter willekeurig waslagen weg, wat een verspringen van de felle kleuren teweegbrengt. Een idee dat hij uit USA-undergroundstrips haalt.


Samen met Tom Naegels werkt Peter in 2005 een project uit rond de letter O voor ‘Stad van Letters’ in Antwerpen. Rogiers zorgt voor een stripverhaal met collages, Naegels levert het scenario en het geheel wordt uitgegeven als ABC-cahier.


Ook uit 2005 is de bronzen Coconut-palmboom op de Grote Markt van Dendermonde. Daar wordt in 2006 een vervolg aan gebreid voor de Poëziezomer in het West-Vlaamse Watou. De ook in later werk terugkomende palmboom is enerzijds een object van iedereen, zodat niemand dat kan verbinden met een bepaalde persoon, anderzijds verwerkt op Peters wijze tot een bevreemdend object. Hij experimenteert daarvoor ook met diverse materialen, zoals brons bij ‘Coconuts for Dendermonde’ naast aluminium in nieuwere versies.


Herhalen van delen uit vroeger werk in nieuwe creaties, maar dan in een andere context geplaatst, vormt een ander kenmerk van Rogiers werk. Dat levert het idee op dat verscheidene werken eigenlijk een doorlopend geheel vormen, waarbij het gewoon verschillende verschijningsvormen van eenzelfde onderwerp zijn.

Peter Rogier is eveneens bezig met animatiefilm, tekeningen en schilderijen. De choreografie van William Forsythe werkt door in Rogiers aandacht voor dansende lichamen, waarbij  die staan voor de onrust in de samenleving.

Ook het woord ‘Swamp’ in diverse titels van werkstukken is opvallend. Daarmee doelt Rogiers op tamelijk amorfe figuren, alsof het om creaturen gaat die vanuit een moeras oprijzen en nog niet volledig een eigen vorm hebben gekregen. Soms dragen die Swamp-figuren ook een soort driedimensionale tekstballonnetjes mee, waar dan weer het stripverhaal de creaties binnensluipt. Daarnaast zijn er de kleine zwarte bronzen sculptuurtjes, eerder voorwerp dan beeld, waarvoor Peter de naam ‘Figurines’ heeft bedacht.


In 2007 exposeert hij voor het eerst solo buiten de Belgische grenzen, bij Roberts & Tilton in Los Angeles en bij Galerie Thomas Schulte in Berlijn. In eigen land is de Antwerpse Tim Van Laere Gallery een vaste stek om zijn werk te tonen.  Groepstentoonstellingen brachten hem al naar Amsterdam, Barcelona, Berlijn, Madrid, Miami, New York, Parijs, Turijn, Washington, Zürich en Beveren-Waas.


Het Middelheimmuseum volgt Peter Rogiers al geruime tijd, wat resulteerde in een binnenpresentatie in 2000, deelname aan een groepstentoonstelling in 2006, waarna het kunstwerk ‘Two reclining figures on a Calder base’ wordt aangekocht voor de permanente collectie, om in 2016 uit te monden in de solotentoonstelling Cluster, waarvoor de kunstenaar zeventien nieuwe werken maakte en die deels plaatsvond in openlucht op het Hortiflora-terrein, deels binnen in Het Huis en het Braempaviljoen. In de openlucht confronteerde Rogiers het eigen werk met beelden uit de Middelheim-collectie. Daarbij was het de bedoeling dat de bezoeker om de beelden heen liep, om zo het werk vanuit verschillende gezichtspunten te ervaren en die perspectieven dan zelf aaneen te rijgen. Voor de confrontatie kiest Peter werk van Philip King, Eugène Dodeigne, Reg Butler, Jean Arp, Josue Dupon en Germaine Richier – meteen een opsomming die aangeeft uit hoeveel verschillende ideeën Rogiers zijn inspiratie haalt. Die inspiratie vertrekt dan bij zo’n ouder kunstwerk van een collega vanuit het idee dat het in het toenmalige tijdsbeeld opriep en daar geeft Peter dan zijn eigen versie voor onze tijd op.


Een tamelijk apart aspect van Peter Rogiers is het aanpassen en wijzigen van zijn bestaande werk. Voor hem is een werkstuk nooit volledig definitief en het komt dan ook meermaals voor dat hij ouder werk gaat aanpassen aan een nieuw idee van hemzelf over dat werkstuk. ‘Remastered’ komt er dan bij de oorspronkelijke titel van zo’n werkstuk te staan.


Deze vernieuwer, die zelf zegt “ik zoek de subjectiviteit, het ondefinieerbare”,  heeft zijn atelier in Oud-Heverlee.


Oeuvre (onvolledig):

‘Two reclining figures on a Calder base’  - Middelheim, Antwerpen

© foto: Vera Seppion

1993

Green Figure, polyester.

MuZee, Oostende.

1995

Degas Piece, dierenhuid, polyester, ijzer.

M KHA, Leuvenstraat 32, Antwerpen.

2002

Sculpture – beeld op grasperk.

Imeldaziekenhuis, Imeldalaan 9, Bonheiden.

2004

Tekeningen.

Regionaal Ziekenhuis Sint-Trudo, Diestersteenweg 100, Sint-Truiden.

2005

Coconuts voor Dendermonde, brons.

Grote Markt, Dendermonde.

2006

Two reclining figures on a Calder base.

Middelheimmuseum, Middelheimlaan, Antwerpen.

2007

Boccioni’s Clash, aluminium, buitenhout.

Privécollectie, getoond in ‘Cluster’-expo.

2008

White Trash, exposy, polyester, PU, staal, verf.

Privécollectie, getoond in ‘Cluster’-expo.

2009

Ballroom Danser.

Onze-Lieve-Vrouweziekenhuis, Moorselbaan 164, Aalst.

2009

The Implosion of Jonathan Swift, acrylhars, staal, aluminium, exposy, hout.

Privécollectie, getoond in ‘Cluster’-expo.

2010

Wibo.

Woon- en zorgcentrum Hof van Egmond, H. Speecqvest 5, Mechelen.

2011

Jack Flash.

Aan den Bogaerd-school, Noordervest 33, Peer.

2012

Zilver Fruit, aluminium met roestvrij staal, bouten en moeren.

Privécollectie, getoond in ‘Cluster’-expo.

2012

Silver Cakespoons, aluminium met roestvrij staal, bouten en moeren.

Privécollectie, getoond in ‘Cluster’-expo.

2012

The Garden, aluminium met roestvrij staal, bouten en moeren.

Privécollectie, getoond in ‘Cluster’-expo.

2013

Sectarian Cycling, aluminium, acrylhars, exposy.

Privécollectie, getoond in ‘Cluster’-expo.


2013

Sergeant Disciplinary, aluminium, acrylhars, exposy.

Privécollectie, getoond in ‘Cluster’-expo.

2013

For King’s Kahn, aluminium.

Privécollectie, versie 2016 getoond in ‘Cluster’-expo.

2013

Prolific Heart, aluminium..

Privécollectie, getoond in ‘Cluster’-expo.

2013

A Hunter’s Night, aluminium.

Privécollectie, getoond in ‘Cluster’-expo.

2015

Ghost Writer.

Louis Vuitton Shop, North Rodeo Drive 295, Beverly Hills (U.S.A.).

2015

Yonny (One day ship comes in, ML), zwart gepatineerd brons, cortenstaal.

Privécollectie, getoond in ‘Cluster’-expo.

2015

Song, zwart gepatineerd brons, cortenstaal.

Privécollectie, getoond in ‘Cluster’-expo.

2015

Nieuwe beelden.

Campus Noord Artesis Hogeschool, Ellermanstraat / Noorderplaats (Italiëlei), Antwerpen.

2016

Girly Pictures, zwart gepatineerd brons.

Privécollectie, getoond in ‘Cluster’-expo.

2016

The Strike, zwart gepantineerd brons.

Privécollectie, getoond in ‘Cluster’-expo.

2016

Warp Six, zwart gepantineerd brons.

Privécollectie, getoond in ‘Cluster’-expo.

2016

Ringmaster, zwart gepantineerd brons.

Privécollectie, getoond in ‘Cluster’-expo.

2016

The Governess (remastered), acrylhars, staal, cortenstaal, aluminium, exposy.

Privécollectie, getoond in ‘Cluster’-expo.

Voor een overzicht van expowerken van Peter Rogiers http://www.peterrogiers.com/