Frits Schetsken

Kunstschatkist

Toermalijn

Bollebooswicht

Kunstschuimer

Kunstspotter

EMIEL UYTTERHOEVEN (1951-    )

Stenen, liefst keihard, dat is wat de op 25 mei 1951 in het Antwerpse Beerzel geboren Emiel Uytterhoeven bezighoudt. Hij gaat daarom naar de nabije kunstacademie van Heist-op-den-Berg, waar hij uiteindelijk het diploma Monumentale Kunst behaalt. Die studie laat Emiel Uytterhoeven volgen door een praktijkopleiding in het Italiaanse Carrara in de International Studio Luigi Corsanini en bij de A.M.A.-studio in Marina di Carrara, allebei plekken waar je aan het goede adres bent wanneer je in marmer wil werken. Studiereizen naar Spanje, Portugal, Hongarije, Finland, de Verenigde Staten en Japan verbreden Uytterhoevens visie op beeldende kunst en vergroten zijn technisch kunnen.


Wanneer Emiel vanaf de jaren 1980 deel gaat nemen aan groepsexposities en ook solotentoonstellingen houdt en aan beeldhouwerssymposia deelneemt, blijft de waardering dan ook niet uit. In 1987 krijgt Uytterhoeven de 1ste prijs van het Nationaal Steensymposium in Antwerpen, in 1992 een 1ste prijs bij Stone in the Galilee in Israël en in 1995 de prijs van de jury tijdens Outdoor Sculptures in Taiwan.


Emiel Uytterhoeven probeert niet om steen te dwingen tot een vorm van buitenaf. Hij brengt een subtiele dialoog tot stand met de materie, om het vergeten leven binnen zo’n brok versteende natuur opnieuw aan de oppervlakte te brengen. Verwacht van hem dus geen uitbeelding van taferelen met personages of dieren, het zal steeds draaien rond natuursteen, die Emiel door vormgeving en schikking een monumentale dimensie meegeeft. Daar komt ook regelmatig water aan te pas, omdat ook in de natuur steen en water vaak samengaan. Je komt Uytterhoevens werk onder meer tegen in Temse, Brecht, Zwijndrecht en Boechout. In beide laatste gevallen gaat het om opdrachten van de Antwerpse Waterwerken, zodat het om fonteinen gaat, al zijn ook die nooit klassieke van vorm.


Naast beeldhouwen is Uytterhoeven actief als dichter en – helemaal het tegengestelde van ‘hard labeur’ – Japans penseelschilderen, waarbij hij als assistent van Akira Tatsumura is opgetreden. Haal je even die Japanse prenten voor de geest en je begrijpt dat de dialoog met de natuur opnieuw de aanleiding vormt om in deze kunsttak actief te worden.


Emiel Uytterhoeven woont en werkt in Kalmthout, in een atelier nabij het station. In het weekend van 3 en 4 oktober 2015 is daar het granieten werkstuk in opbouw ‘Koesteren’ door vandalen vernield. Het was bestemd voor het kinderperk op de begraafplaats van Kalmthout-Centrum.


Oeuvre (onvolledig):


Boechout

1996

In de stroom van de tijd, graniet en water.

Marktplein, Temse.

2000

Ontsloten, roze hardgraniet – fontein.

Dorp West, Zwijndrecht.

Schenking Antwerpse Water Werken.

2002

Droom – fontein.

Onze-Lieve-Vrouweplein, Boechout.

Schenking Antwerpse Water Werken.

2015

Cuzco, graniet.

Patiotuin Arboretum Kalmthout, Heuvel 8, Kalmthout.

????

Menselijk universum.

Nabij bibliotheek, Kerkeneind 23, Kalmthout.

‘Ter nagedachtenis aan Karel Vroom’.